När du bor hos oss

Att bo i hyresrätt är bekvämt - vi kallar det för 'all-inclusive'. Du slipper själv åtgärda fel och göra underhåll, något som i stället hanteras av vår serviceorganisation.

Att våra hyresgäster trivs hos oss bekräftas av våra mätningar som visar att vi har nöjda hyresgäster. Vi är mycket stolta över att våra medarbetare får höga betyg som kunniga, serviceinriktade och tillmötesgående.

Vad är fastighetsägarens och hyresgästernas ansvar? Vallonbygden arbetar efter en ansvarslista där du som hyresgäst kan se vad du själv behöver åtgärda och vad som är Vallonbygdens ansvar att laga, byta ut eller tillhandahålla. Gränsdragningslistan är en vägledning som ska förtydliga för hyresgästen. I de fall som Vallonbygden är ansvarig ska du kontakta vår felanmälan som du når via Mina Sidor.

Gränsdragningslistan ska användas som en vägledning vid tolkningsfrågor mellan hyresvärd och hyresgäst när det finns otydligheter om vem som ska göra vad och vem som ska stå för kostnaden.

Gränsdragningslista vallonbygden och hyresgäst (PDF)      

Badpool

Som hyresgäst hos Vallonbygden är det inte tillåtet att ha en pool på din balkong eller uteplats. Anledningen till detta är att vi inte kan kontrollera att de säkerhetsåtgärder som krävs för pooler följs på ett korrekt sätt. För att säkerställa att alla har det tryggt och säkert, är badpooler inte tillåtna på uteplatser eller någon annan plats som tillhör Vallonbygden. Vallonbygdens områdespersonal kommer att se till att förbudet följs.

Det här gäller om du behöver anpassa din bostad för bestående funktionsnedsättning.
Du som har en bestående funktionsnedsättning och behöver anpassa din bostad har möjlighet att ansöka om bidrag hos kommunen. Det går till så här:

  1. Du ansöker hos kommunen
  2. Kommunen beviljar (eller avslår)
  3. Du anlitar entreprenör
  4. Ni ansöker om godkännande av anpassningen hos Vallonbygden.
    (I det fall hyresgästen får avslag från kommunen beviljas inte anpassning av Vallonbygden.)

Läs mer och ansök på Finspångs kommuns hemsida här.

Som hyresgäst hos Vallonbygden kan du välja att betala din hyra på det sätt som passar dig, med den traditionella avin – eller med de smidiga alternativen e-faktura, autogiro.

Hyran ska alltid betalas i förskott och innan lägenhetsnycklar kvitteras ut. Det betyder att hyran för exempelvis juni ska vara oss tillhanda senast sista vardagen i maj. Vid försenad hyresinbetalning finns risk för att man kan förlora sitt hyreskontrakt och att det kan tillkomna extra kostnader som ska betalas av hyresgästen.

E-faktura

Med e-faktura får du din hyresavi direkt i din internetbank och du slipper pappersavin. Smidigt och miljövänligt. Det du behöver göra är att anmäla dig via din internetbank.

Du gör så här:

Logga in på din internetbank, leta upp var man anmäler elektronisk faktura, välj Vallonbygden AB i listan och klicka på anmälan, fyll i de uppgifter som efterfrågas, godkänn/skicka anmälan.

Din e-faktura kommer samtidigt som du skulle fått din pappersavi i brevlådan. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.

Att betala med vår e-faktura förenklar betalningshanteringen. Du slipper skriva in OCR-numret som behövs för att identifiera fakturan. Alla uppgifter är redan ifyllda, och du riskerar inte att skriva fel.

E-fakturans utseende är precis densamma som pappersavin med logga och alla uppgifter på samma sätt. Man kan välja e-faktura även om man har autogiro. Betalningen görs då med automatik från kontot precis som tidigare.

OBS! Du måste stå för hyresavtalet hos oss för att kunna använda tjänsten e-faktura.

Autogiro

Du kan på ett enkelt och bekvämt sätt betala din hyra via autogiro. Det är kostnadsfritt och hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen i månaden.

För att kunna använda tjänsten behöver du göra en autogiroanmälan via din internetbank, eller klicka här för att skriva ut en anmälan.

Du kan även kontakta oss så skickar vi en blankett eller hämta en blankett på vårt kontor. Ansökan skickas via post alternativt lämnas in på vårt kontor.

Att betala med autogiro:

Autogirobetalning är kostnadsfri, hyran dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen varje månad.

Autogiro kontrollerar med din bank att täckning finns på ditt konto, den sista vardagen i månaden.

Om någon annan än kontraktsinnehavaren ska betala hyran via autogiro, måste samtliga personuppgifter lämnas samt underskrift från betalaren på autogiroansökan. Lämna även uppgift om vem som står för hyreskontraktet.

E-avi

Innebär att du får hyresavin skickad till din mejladress i pdf-format. Det går dock inte kombinera E-avi och E-faktura som betalsätt. För att anmäla dig till E-avi kontakta oss på info@vallonbygden.se.

När kommer hyresavin?

Hyresavin kommer i mitten av varje månad. Om du inte hittar din hyresavi kontaktar du oss på info@vallonbygden.se så hjälper vi dig. Tänk på att du alltid ansvarar för att hyran ska betalas senast sista vardagen för varje kalendermånads början.

Du och dina grannar har rätt till ett lugnt boende utan störningar. Därför är det viktigt att vi tar hänsyn till varandra. Det innebär allt från att vi är trevliga och respektfulla genom att följa de gemensamma regler som finns. En hyresgäst får aldrig störa sin omgivning, oavsett tiden på dygnet! Dessutom är toleransen självklart lägre på tider då det i övrigt är lugnt och tyst i huset.

Blir du störd av en granne bör du i första hand försöka kontakta denne på egen hand. Framför då på ett sakligt sätt att du blir störd av hans eller hennes musikspelande etc. Du kan också kontakta oss på info@vallonbygden.se. Om du själv får klagomål så försök sätt dig in i din grannes situation och fundera över vad du kan ändra.

På kvällar och helger kan du ringa jouren på 0122-127 20. Vid anmälan kommer du att få beskriva störningen men även uppge dina egna kontaktuppgifter för att vi ska kunna återkoppla ärendet till dig i efterhand.

Vad är störande?

Vad som är störande uppfattas olika av människor. Att leva ett normalt familjeliv är inte störande. Att enstaka gånger höra barn som leker, eller en granne som har fest, får man räkna med när man bor i flerfamiljshus. Det som däremot kan upplevas som störande är hög musik på kvällar och nätter, bråk och skrik, hundar som skäller eller andra ibland väldigt ihållande ljud i lägenheter och trapphus.


Rökning

Rökning är ett hett ämne och en stor källa till irritation grannar emellan av förståeliga skäl.

Vi får ofta klagomål från hyresgäster som besväras av rök och röklukt, dels via trapphus men också via rökning utanför porten eller på balkongen.

Därför har vi en vädjan till dig som röker:

  • Rök inte i trapphuset
  • Undvik att röka på balkongen
  • Om du går ut och röker - se till att du går tillräckligt långt bort från porten så att röken inte letar sig in genom dina grannars fönster.
  • Släng inte fimpar på marken

Var en schysst granne helt enkelt.

Tack för att du visar hänsyn!

Tvättstugan är ett av våra viktigaste gemensamma utrymmen och en plats där många goda relationer skapas. Ta en titt på filmen!

Så här fungerar det

Du bokar tid med tvättcylinder. Det är inte tillåtet att använda papperslappar!

  • I vissa fastigheter bokar du tid i kalender.
  • Håll tvättiderna och kontrollera att du tvättar på rätt tid.
  • Följ instruktionerna för de maskiner du använder.
  • Töm alla fickor i kläderna innan du stoppar dem i maskinen.
  • Bygel-BH ska tvättas i tvättpåse. Byglar som lossnat är den vanligaste orsaken till skador på maskinerna.
  • Använd aldrig klorin eller färgningsmedel i maskinerna.
  • Mattor får bara tvättas i särskilda maskiner.
  • Husdjur får inte vara i tvättstuga.
  • Rökförbud gäller i tvättstugan och i alla andra gemensamma utrymmen.

Tänk på att städa efter dig

Efter varje pass är det viktigt att du städar efter dig. Tänk på att det finns allergiker så var extra noga om du har husdjur. Så här gör du:

  • torka av maskinerna
  • torka ur tvättmedelsfacket
  • sopa golvet
  • torka av bänkar och golv
  • plocka med dig all tvätt
  • stäng alla fönster och släck lyset när innan du går

Egentligen är det är väldigt enkelt. Lämna tvättstugan som du själv vill att den ska se ut när det är din tur att tvätta.

Torr tvätt på rätt sätt

Våra nya torktumlare och torkskåp använder en ny, energisnål teknik som gör att tvätten torkas med lägre temperatur. Det går alltså åt avsevärt mindre energi än med de gamla maskinerna. Här kommer några tips:

  • Centrifugera alltid tvätten
  • Öppna inte luckan eller dörren förrän programmet är slut.
  • Varje gång du öppnar så förlänger du torktiden
  • Tumlare och torkskåp stannar automatiskt när tvätten är torr
  • Tvätten kan kännas fuktig direkt efter torkning på grund av nedkylningsprocessen
  • Vissa tvättprogram – Mild 30 – Syntet 40 och 60 – Ylle 40 – Handtvätt – har kortare centrifugering och tar därför längre tid att torka.

Välkommen till din tvättstuga!

För oss är det viktigt att ge våra hyresgäster så bra förutsättningar som möjligt för att hantera och sortera sina sopor. Då bidrar vi till en trivsam närmiljö, och även långsiktigt till en bättre miljö.

Grovsopor

Miljöhuset är ett gemensamt utrymme som vi alla får hjälpas åt att hålla ordning i. Det gör vi bäst om vi sorterar som vi ska och tar ansvar för vårt eget avfall som ska till kommunens återvinningscentral. Grovsopor ansvarar du som hyresgäst för att de fraktas till kommunens återvinningscentral.

Gröna påsar

De gröna påsarna som ska användas till miljöavfall finns att hämta på Sjömansängs återvinningscentral eller hos Finspångs Tekniska verk. Mer information om sortering hittar du via Finspångs Tekniskas sorteringsguide.

Låt inte de mindre barnen gå ensamma till miljöhusen. De har svårt att sortera soporna i de olika fraktionerna. Locken till fraktionerna är tunga för de mindre barnen, och de når sällan så de kan lyfta upp locken.

Vår servicegrupp lägger allt för mycket tid på att hålla ordning i miljöhusen. Tänk på att osorterade sopor resulterar i höga avgifter för fastighetsbolagen som i slutänden påverkar hyresnivåerna.

 

De flesta av Vallonbygdens fastigheter är anslutna till Finspångs Stadsnät Finet AB. Stadsnätet är ett öppet nät för bredbandstjänster. Bredbandet ger dig tillgång till internet, tv och telefoni via en och samma anslutning på ett smidigt vis. Finet är Vallonbygdens kommunikationsoperatör och via deras öppna nät kan du utöver det TV-grundutbud som ingår i hyran även välja ytterligare abonnemang från en rad olika leverantörer.

De här kanalerna ingår i grundutbutet

Vallonbygdens TV-operatör är Sappa. Sappa levererar TV-utbudet till Vallonbygdens fastigheter och hyresgäster med kabel-tv samt IP-TV. Vi erbjuder via Sappa ett bättre homogent tv-utbud över hela fastighetsbeståndet. Sappa erbjuder förmånliga lösningar för de hyresgäster som har extra boxar och utbud.

* Med reservation för eventuella förändringar som görs av Sappa

Stort utbud för dig som vill ha mer

Sappa har mer än 130 kanaler i sitt ubud så här finns nog någonting för alla! De har kanaler och kanalpaket från både Viasat och C More, perfekt för dig som gillar film, sport och serier. För dig som gillar sport finns det även enstaka matcher du kan köpa från bland annat SHL och Allsvenskan. Förutom alla TV-kanaler du kan tänka dig får du också ett tillgängligt kundcenter som svarar alla dagar, året om 8-22.

Kontakta Sappa för utökat utbud:
Hemsida: sappa.se Telefon: 0774-444 744


Internet- och telefonileverantörer

Kontaktuppgifter till våra tjänsteleverantörer:

telia.se / 90 200

bahnhof.se / 08-555 77 150

bredband2.se / 0770-811 000

tele2.se / 90 222

boxer.se / 0771-21 10 00

forss.se / 0150-66 26 00

För att beställa:

  1. Välj den leverantör och tjänst du vill beställa.
  2. Beställ tjänsten via tjänsteleverantörens hemsida eller genom att ringa. Du kommer att behöva ange dina personuppgifter samt adress & lägenhetsnummer.
  3. Tjänsteleverantören aktiverar din tjänst till det datum du önskar.
  4. Du får bekräftelse från tjänsteleverantören att din tjänst är aktiverad.

Installationsanvisning

Så här kopplar du in dina enheter i din tjänstefördelare för fiber för att få tillgång till stadsnätet:

Port 1-4 är endast förslag på inkoppling, skulle du koppla fel känner fördelaren av detta automatiskt.

Wi-Fi

Wi-Fi-uppkoppling ingår inte i Finetenheten. Du behöver skaffa en egen router för att få tillgång till Wi-Fi.

Felanmälan av internet, TV och telefoni görs direkt till din tjänsteleverantör

Innan du felanmäler är det bra om du först startar om din utrustning (tjänstefördelare, router, dator, TV-box med mera). När du har dragit ut alla strömsladdar väntar du 10-15 min innan du kopplar in dem igen. Fungerar det fortfarande inte, felanmäl på följande sätt:

  1. Kontakta din tjänsteleverantör. Sappa är TV-leverantör till alla Vallonbyggdens lägenheter.
    Din internet- och telefonileverantör har du valt själv.
  2. Tjänsteleverantören felsöker tillsammans med dig över telefon.
  3. Tjänsteleverantören löser ditt problem eller upptäcker att det eventuellt kan vara fel i accessnätet eller fastighetsnätet.
  4. Tjänsteleverantören eskalerar vid behov ärendet till kommunikationsoperatörens gemensamma portal. Finet tar ej emot felanmälningar som inte gått via tjänsteleverantören.
  5. Finet felsöker och lämnar besked till tjänsteleverantören med felsökningsresultat.

Parabolantenn

Inom Vallonbygdens bestånd är det tillåtet att montera parabolantenn/TV-antenn i anslutning till lägenheterna för de hyresgäster som inte har fiber indraget i fastigheten.

Skriftligt tillstånd

Innan montering sker ska hyresgästen skriftligen ansöka om att få montera parabolantenn, kontakta oss för mer information här.

Regler vid montering

En felaktigt monterad parabol kan innebära en direkt fara för både människor och fastighet. Följande regler gäller för uppsättning av parabol:

  • Parabol får endast monteras inom balkong eller uteplats. Ingen del av parabolen får sticka ut utanför balkongen eller uteplatsens gräns.
  • Parabolen får inte utgöra fara för människor eller fastighet.
  • Parabolen skall placeras på stadigt fundament eller fästas på balkongstång som spänns mellan balkongens golv och tak utan att skruvas fast i borrhål.
  • Ingen montering får ske genom att borra eller spika hål i fasad, balkongkonstruktion, golv, tak, staket, plank, skärmvägg, dörr- eller fönsterkonstruktion eller på ytter- eller innervägg.
  • Inga kablar får hänga eller ledas utanför balkongen eller mellan olika lägenheter.
  • Inga kablar får dras genom fönsterkarm, väggkonstruktion, ventiler eller på annat sätt göra åverkan på byggnaden.
  • Parabolen får inte placeras så att den stör granne.
  • Parabolen får inte medföra driftstörningar för tekniska installationer inom fastigheten.
Vad händer om reglerna inte följs?

Avvikelser från ovanstående regler ska omedelbart rättas till genom ommontering eller nedtagning av parabol. Om reglerna inte följs lämnas ärendet över till Kronofogden för handräckning. Kostnaden för detta står hyresgästen för.

Som hyresgäst hos Vallonbygden är du skyldig att sköta om din lägenhet. Vi förutsätter att du städar lägenheten regelbundet och att du är rädd om den.

I samband med utflyttning görs en besiktning av lägenheten. Här jämförs lägenhetens skick med hur det såg ut när avtalet påbörjades. Skador som inte är att anse som normala förslitningsskador ska betalas av den avflyttande. Detta kan till exempel vara tapetskador eller trasiga köksluckor.

Mindre skador

Mindre skador som uppstår under hyrestiden ska anmälas till Vallonbygden. Du kan även göra en felanmälan via Mina Sidor. Vi försöker naturligtvis att åtgärda skadan så snart vi hinner. Om skadan orsakats av oaktsamhet från hyresgästen så får hen också betala för återställandet.

Stora skador

Vid till exempel brand eller omfattande vattenskador kan det innebära att du inte kan bo kvar i lägenheten under en viss tid. När lägenheten inte går att använda på avsett sätt så kan du också ha rätt till en viss hyreskompensation.

Om skadan orsakats av hyresgästens oaktsamhet så kan Vallonbygden komma att kräva hyresgästen på ersättning. I dessa fall är det mycket viktigt att du som hyresgäst har en hemförsäkring som täcker kostnaderna för skadan.

Borra hål i väggen

En av de vanligaste anledningarna till att hyresgäster måste återställa sin lägenhet är att de inte tänkt sig för innan de borrat hål i väggarna. Innan du exempelvis ska sätta upp en hylla, ett väggfäste till en tv eller liknande, tänk på hur mycket tyngd den kommer att belastas med. Även om man kan fästa en hylla med 16 skruvar, är det sällan nödvändigt med så många. Anpassa fästdonet till vad du ska hänga upp.

Om det blir för många plugghål så räknas det som skada och hyresgästen kan bli debiterad för kostnaden att återställa väggen. Vägghängd tv är av det skälet inte något vi rekommenderar.

Tänk också på att inte borra i väggarna i bad- och duschrum. Att göra det kan orsaka fuktskador som du själv får bekosta.

Belysning

I den fasta armaturen som finns i lägenheten byter du själv lampor. Det kan till exempel vara lysrör, glödlampa, ugnslampa, kylskåpslampa eller fläktlampa.

När ett lysrör blinkar är det dags att byta. Glöm inte att samtidigt byta glimtändaren/lysrörständaren eftersom den har ungefär samma livslängd som själva lysröret.

Tänk på att lysrör innehåller kvicksilver som ställer till skada i naturen redan i små mängder. Trasiga lysrör hör till farligt avfall som du lämnar i en särskild behållare i ditt återvinningsrum.

Persienner

Persienner ingår inte i våra fastigheter och Vallonbygden erbjuder därför ingen service av dem. Det kan med stor sannolikhet ändå finnas persienner i din bostad. Du ansvarar själv för underhållet.

Säkringar

En elcentral/proppskåp i din lägenhet skyddar elsystemet från överbelastning. Det finns två varianter av elcentral:

  • Äldre proppskåp med proppsäkringar
  • Automatsäkringscentral med jordfelsbrytare

Om strömmen går kan det bero på att säkringen slagit ifrån. Intill elcentralen finns en gruppförteckning som visar vilken säkring som hör till vilket rum, vitvara med mera.

Här ser du hur du åtgärdar enkla elfel:


Äldre proppskåp

Du ser vilken propp som gått genom att den lilla färgpricken i änden har lossnat. Byt ut den trasiga mot en ny vars färgprick har samma färg som bottenplattan i säkringshållaren. Hur många ampere (A) proppen är till för framgår av färgmärkningen i bakkant på proppen. Grön färg är 6A, röd 10A och grå är 16A.

Laga aldrig trasiga säkringar eftersom det kan leda till överbelastning med brand som följd.

Automatsäkringscentral

Du ser vilken propp som gått genom att en knapp fallit ner. Du återställer säkringen genom att trycka upp knappen.

Jordfelsbrytare

I automatsäkringscentraler sitter också en jordfelsbrytare. Om något fel uppstår i elsystemet bryter jordfelsbrytaren strömmen. Du återställer jordfelsbrytaren genom att trycka upp knappen. För att ta reda på varför jordfelsbrytaren slår ifrån kan du slå ifrån alla säkringar och slå på jordfelsbrytaren. Slå på säkringarna en i taget tills jordfelsbrytaren slår ifrån.

Stopp i köksavlopp

För att motverka stopp kan du hälla i en halv deciliter bikarbonat tillsammans med en halv deciliter ättika eller vinäger. Låt verka en stund och spola rent med riktigt hett vatten. Tänk på att aldrig använda kemiska preparat som lut eller kaustisk soda.

Stopp i avloppet löser du så här:

Stopp i golvbrunnen

För att undvika dålig lukt eller stopp i avloppet behöver du rensa din golvbrunn från hår och annan smuts med jämna mellanrum. Behöver du anmäla stopp eller dålig lukt måste du själv göra rent först. Gör så här:

  • Lyfta upp golvbrunnslocket och rengör.
  • Gör rent brunnen så gott det går med förslagsvis en diskborste och diskmedel.
  • Vissa golvbrunnar har en insats. Lyft upp den och rengör. Se till att du får fast den ordentligt när du är klar.
Rensa golvbrunnen regelbundet, så här gör du:

Stopp i toalett

Stopp i toalett felanmäler du till oss! Antingen via Mina sidor eller genom att kontakta vår jour om det är akut.

Ventilation och ventiler

För att få en så bra inomhusmiljö som möjligt, är det viktigt med öppna fönsterventiler. Är de öppna byts all luft i din lägenhet ut varannan timme med hjälp av gemensamma fläktar som forslar ut luften via ventilationsdon. Är ventilerna stängda eller tilltäppta tar sig luft in genom brevinkast eller som kallras genom fönstren. Det blir lätt undertryck i lägenheten och ventileringen går inte runt. Dessutom har elementen svårt att värma upp den typen av luftinsläpp vilket gör att du vintertid kan få en lägre inomhustemperatur än nödvändigt. Lika viktigt som att släppa in frisk luft via fönsterventiler lika viktigt är det ventilationsdonen kan släppa ut luft. Därför behöver ventilerna rengöras med jämna mellanrum.

  • Dammsuga ventilen ren från damm.
  • Torka med fuktat trasa och eventuellt lite diskmedel.

Vädring

Ibland behöver du också komplettera ventilationssystemet genom att själv vädra. Här följer några tips på hur du vädrar smart.

  • Låt dörren till badrummet stå öppen efter bad eller dusch.
  • Även när du har tvättat eller har kläder på tork behöver dörren stå öppen.
  • Öppna inte köksfönstret vid matlagning, öppna istället ett fönster så långt ifrån köket som möjligt.
  • Framför allt vintertid gör du klokt i att vädra med tvärdrag under korta perioder istället för att konstant vädra genom att låta ett fönster stå på glänt.

Köksfläkt

Minst en gång i månaden bör du rengöra fettfiltret i fläkten. Med tiden samlas matfett i filtret. Då fastnar damm i fettet och ventilationen fungerar inte som den ska. Diska det i ljummet vatten och med milt diskmedel alternativt i diskmaskinen.

Här får du tips om hur du rengör filtret i kösfläkten:

Utelåst vardagar: Felanmälan
Om du blir utelåst på en vardag under kontorstid, kontakta oss på felanmälan via Mina sidor (vi hanterar ärenden löpande) eller ring 0122-249 50.

Utelåst övrig tid: Jouren
Jour alla dagar året runt. Ring 0122-127 20.
En avgift på 1 500 kr tas ut vid låsöppningen.

Extranyckel

Vill du beställa en extranyckel gör du det enklast via Mina sidor.
Du kan även mejla info@vallonbygden.se eller ringa vår växel på 0122-249 50.

Kostnad: 300-500 kr beroende på nyckelämne

Låsbyte lägenhet

Tappar du en nyckel måste vi byta lås.
Du blir debiterad kostnaden för detta: 3 000 kr.

Låsbyte postbox

Tappar du nyckeln till din postbox måste vi byta lås.
Du blir detiterad kostnaden för detta: 1 500 kr

Övriga lås

Förlorad tagg - 200 kr
Förlorad nyckel till tvättcylinder - 400 kr
Förlorad nyckel till el-stolpe - 200 kr

Värmen i våra fastigheter styrs per automatik av utomhustemperaturen. Ju kallare det är ute desto mer värme i elementen. När temperaturen utomhus sjunker går värmen igång i våra hus. Det kan ta något dygn innan du som bor i lägenheten känner av det eftersom det tar tid innan värmen hunnit sprida sig i hela fastigheten. Ett kallt element behöver inte betyda att det är något fel, det är temperaturen i rummet som är viktigt. Nedan kommer några värmande tips som kan bidra till en behagligare inomhustemperatur.

OBS! Vid snabba temperaturomslag kan det ta tid innan värmesystemet anpassar sig.

Spara energi och få varmt inne

Ett vanligt problemen vid låg temperatur är att stora möbler placerats framför elementen, där hindrar den luftcirkulationen och värmen till bostaden. Värmen måste kunna fritt cirkulera i bostaden som på bilden. Genom att placera möblerna rätt får du varmt i din lägenhet samtidigt som du bidrar till lägre energianvändning.

Så här mäter du din inomhustemperatur

Placera termometern cirka 1 meter över golvet, antingen på ett bord mitt i rummet, eller häng upp den på en innervägg utan fönster.
Läs temperaturen efter ett par timmar. Om temperaturen understiger
20 grader - under en längre period - tar du kontakt med vår felanmälan på Mina sidor.

Undantaget är vårt serviceboende i Högby, där håller vi en högre temperatur.

Tips när du upplever att lägenheten är för varm

De allra flesta tycker att sommar, sol och värme är något positivt. Desvärre kan det bidra till att din lägenhet blir varm under sommarmånaderna. Om du är besvärad av värmen kan du prova något av tipsen nedan.

  • Använd persienner eller mörka och täta gardiner
  • Vädra kvälls- eller nattetid då temperaturen är lägre. Försök - om möjligt - att skapa drag genom lägenhetern
  • Håll eventuella ventiler i lägenheten öppna
  • Tänk på att datorer och elapparater alstrar värme
  • Använd gärna en bordsfläkt

Några tips och råd för ett bra inneklimat

  • Kontrollera att samtliga termostater är fullt uppvridna på elementen.
  • Täckta element fungerar inte. Håll elementen fria från tjocka gardiner och stora möbler. Håll minst 40 cm avstånd mellan möbler, gardiner och element.
  • Säg till om tätning runt fönster och balkongdörrar är trasiga eller saknas.
  • Stäng inte vädringsluckor och ventiler. Luften behöver cirkulera för att du ska må bra i din lägenhet.
  • Vädra med tvärdrag i några minuter. Om fönstret står på glänt en hel dag går det åt onödig energi för att värma upp lägenheten. Om du håller öppet för att det är för varmt, är det bättre istället att du sänker värmen på elementet.
Fler tips och råd får du i filmen

Vad kan vi göra i vardagen för att minska miljöpåverkan? Exempel på ditt bidrag till en bättre miljö kan vara:

Energi i hushållet

  • Använd lågenergilampor.
  • Spara på varmvattnet. Sätt snålspolande munstycken på kranar och dusch.
  • Din TV drar ström i stand-by läge. Stäng av dina apparater helt genom att dra ut kontakten eller stänga av direkt på TV:n istället för med fjärrkontrollen.
  • Frosta av frysen med jämna mellanrum. En avfrostad frys drar mindre energi.
  • Dammsug bakom frys och kyl, så sparas också energi.
  • Släck belysningen när du lämnar rummet.

Avfall

  • Lämna alla uttjänta batterier i batteriholken eller till din miljöstation. Motivet är att förhindra utsläpp till miljön av de giftiga tungmetallerna kadmium, kvicksilver och bly.
  • Sortera dina förpackningar och lämna dem till återvinning på en återvinningsstation.
  • Alla inlämnade förpackningar blir till nya varor, nya förpackningar eller energi.
  • Lämna dina glödlampor, lågenergilampor och lysrör till återvinningscentralen. De innehåller farliga metaller som tas omhand.
  • I varje bostadsområde finns ett miljöhus där varje hyresgäst ansvarar för att lägga rätt sorts sopor i rätt fraktion.
  • Grovsopor ska alltid slängas i kommunens återvinningscentral.

Städa/tvätta

  • Köp inte medel som innehåller klor.
  • Tvätta inte i onödigt höga temperaturer. Med dagens tvättmedel blir det mesta rent vid 40-60 grader.
  • Tvätta alltid med full maskin och med miljövänliga tvättmedel.
  • Diska och skölja inte under rinnande vatten.

Trappstädningen är nog den arbetsuppgift i fastighetsskötseln som uppmärksammas mest av de boende. Här finns ofta skilda åsikter om hur, var och när insatser skall ske.

Trappstädning en gång per vecka

All trappstädning i vårt fastighetsbestånd ombesörjs av entreprenörer. Trapphusen städas en gång per vecka. Arbetsmomenten består av sopning och fuktmoppning av golv. Även byten av glödlampor ingår i arbetsuppgifterna.

Förutom den sedvanliga trappstädningen städas även gemensamma utrymmen. De gemensamma tvättstugorna städas en gång i månaden.

Tänk på att du som hyresgäst har ett ansvar att hålla ordning i trapphus, tvättstuga, miljöhus samt i och utanför ditt förråd.

Håll trapphus och gångar fria

Det är livsviktigt att hålla trapphuset fritt från leksaker, barnvagnar, skor, mattor med mera! Vid en utrymmning vid t.ex. en brand, måste det gå att snabbt ta sig ut ur huset och ambulans och räddningspersonal måste komma fram.

Tack för att du visar hänsyn!

För vår yttre skötsel när det gäller mark och grönytor anlitar vi entreprenörer. Enligt avtal ska de se till att våra områden är välvårdade och ser trevliga ut.

Gräsklippning under högsäsong, maj-augusti, sker vid behov. Under vissa perioder kan arbetsbelastningen vara mycket hög vilket innebär att kanske just ditt området får vänta någon extra dag med trimning och klippning. Vi hoppas du har överseende med detta.

Har du synpunkter eller frågor om den yttre skötseln är du välkommen att mejla oss på info@vallonbygden.se.

När snön når 6-8 cm sätter vår snöröjning igång. Anledningen är att vädret ofta skiftar och ibland hinner snön smälta innan vi hinner ut.

Vad gör vi åt halkan?

Vi sandar, saltar (miljövänligt) och grusar så fort vi bara kan på gångvägar, vid entréer och på parkerinsplatser. På morgonen är det viktigt att vara försiktig när du går till jobbet då det kan ta ett tag innan vi hinner till just ditt område.

Hjälp oss i arbetet genom att parkera rätt

Felparkerade bilar kan hindra arbetet så hjälp oss att underlätta arbetet. Har du garage, ställ in bilen om ett snöoväder är på ingång!

Vi ber om tålamod

Vintern pågår några få månader och det är inte ekonomiskt försvarbart att ha en stor fordonspark med olika snöröjningsmaskiner. Få fordon ska därför hinna täcka ett stort område. Vi ber därför om tålamod – vi har inte glömt ditt område – vi plogar oss fram så fort vi kan!

Har du frågor eller synpunkter kring snöröjningen är du välkommen att kontakta info@vallonbygden.se.

Var tredje olycka inträffar i hemmet och varje år omkommer ett antal personer i hemmen. Vanligt förekommande olyckor är fallolyckor, brännskador samt förgiftning. Genom att fästa uppmärksamheten på vad i hemmet farorna ligger, och genom att med ofta enkla medel åtgärda riskerna, kan de boende förebygga många av de olyckor som annars kan inträffa.

Vi på Vallonbygden vill medverka till ett säkrare hem. Vi vill verka för ökad trygghet och säkerhet i våra bostäder och bostadsområden. Vi vill också minska riskerna för olyckor. Dels genom de olika åtgärder som vi vidtar i våra bostadsområden. Dels genom information till våra hyregäster om hur man kan undvika att olyckor inträffar.

Den här broschyren vill hjälpa dig som hyresgäst att få en del tips om hur du själv kan medverka till att antalet olyckor minskar. Ta del av broschyrens innehåll och låt gärna alla i familjen läsa den.

Vi vill göra ditt hem tryggare!

Bostadens säkerhetshandbok (PDF)

Brandsäkra dig hemma

Du har väl kollat att brandvarnaren fungerar?

Våra uthyrare hanterar frågor som rör ditt boende. Här får du bland annat hjälp med:

  • Hyreskontraktsfrågor
  • Information om trivsel och regler som rör ditt boende
  • Uthyrning och uppsägningar av bostäder, lokaler och fordonsplatser
  • Nyckelutlämningar

Öppettider och kontaktuppgifter hittar du här.

Grilla klokt och med hänsyn till dina grannar.

Att grilla är både gott och trevligt! När du bor i flerfamiljshus är det några saker du behöver tänka på:

På balkongen

  • Du får grilla på balkongen men bara med ELGRILL
  • Du får INTE grilla på inglasad balkong
  • Även om du grillar med elgrill så osar det – visa hänsyn till dina grannar

På uteplatsen

  • Du får grilla med kol- & gasolgrill men:
  • Grillen ska placeras minst 3 m från fasaden
  • Grillen får aldrig stå på trädäck
  • Visa hänsyn till dina grannar när du grillar och se till att de slipper grillos.

På gården

  • Grilla på anvisad plats och minst 3 m från närliggande hus
  • Var noga med att släcka kolen och att städa efter dig

Grilla säkert

Tänk på att under vår och försommar är det ofta torrt i gräs och mark. Var försiktig och var vaksam på om eldningsförbud råder.

Eldar du med kol så var noga med att den är släckt ordentligt innan du kastar den.
På Länsstyrelsens hemsida hittar du information eldning och vad som gäller:

Länsstyrelsens information om eldning

Smaklig måltid!   

Varje år omkommer 80-90 personer vid bostadsbränder i Sveirge. Nedbrunna stearinljus kan lätt ta eld i något närliggande och är en av de vanligaste orsakerna till bränder i hemmet.

FRIS (Föreningen Räddningskårer i Samverkan) har med stöd av MSB tagit fram ett utbildnings- och informationsmaterial "Glöm inte släcka ljusen", som vi råder alla våra hyresgäster att ta del av. Klicka på klippet för att ta del av informationen.

   

 

Hus i hand

Du kan hantera nästan alla dina ärenden på Mina sidor när du bor hos oss.