Google Translate
 

Elabonnemang

När du flyttar in ska du själv göra en anmälan om nytt elnätsavtal (elabonnemang). Det gör du till nätägaren, i våra fastigheter är det Vattenfall. Du kan göra det direkt på deras hemsida eller beställa blankett via deras kundtjänst, telefon 020-82 00 00. Senast fem dagar innan inflytt vill Vattenfall ha din anmälan. Detta så att Vattenfall kan säkerställa att lägenheten har ström till dess du flyttar in. Glöm inte att också avsluta ditt gamla elnätsavtal i den bostad du flyttar ifrån.

Olika priser beroende på leverantör

Du väljer själv vilken leverantör du köper din el ifrån. Priserna kan variera så det lönar sig att jämföra. Om du inte väljer så anvisar nätägaren dig en leverantör. Det vanligaste är då att du får ett abonnemang med tillsvidarerpris och det kan vara dyrare än att teckna ett avtal med bundet pris för en viss period.

Byte av leverantör

Om du vill byta leverantör är det enkelt. Du behöver bara teckna avtal med den leverantör du väljer och sedan se till att avtalet med din nuvarande leverantör blir uppsagt. Den nya leverantören meddelar sedan nätägaren om bytet.

Hjälp att välja

Att själv försöka jämföra priser kan vara svårt, det finns många leverantörer att välja mellan. Ta gärna hjälp av Konsumenternas energimarknadsbyrå. De har till uppgift att ge konsumenter kostnadsfri vägledning i frågor som rör elmarknaden. Du når dem via länken nedan eller på telefon 08-522 789 50, telefontid måndag-fredag 9-12.

 Vindkraftverk, vindsnurra